فضای کار اشتراکی چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟
- تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱
استارتاپ ها یا همون کسب و کارهای نوپا، عمدتا از همان ابتدا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند که بخش بزرگی از هزینه هایشان را تامین فضای فیزیکی و دفتر کار و تجهیزات و امکانات مورد نیاز تشکیل می دهد. فضای مناسبی که اعضای استارتاپ را گرد هم آورد تا بتوانند با همفکری و کار تیمی، به حل مسائل اصلی کسب و کار خود بپردازند. همچنین یک کسب و کار از همان ابتدا برای ثبت حقوقی و فعالیت معتبر در بازار نیازمند آدرسی واقعی و با اعتبار است.
از آنجا که بیشتر استارتاپها در آغاز کار خود بودجهی کافی برای اجاره یا خرید محل مناسبی را ندارند، استفاده از فضای کار اشتراکی بهترین راه حل این مشکل است.
فضای کار اشتراکی چیست؟
فضای کار اشتراکی (Coworking Space) شرکتی است با فضای محیطی نسبتا بزرگ و متشکل از چندین میز بزرگ جهت کار گروهی و صندلی هایی که افراد مختلف در ازای پرداخت مبلغ ناچیزی به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه آن را اجاره می کنند. فضای کار اشتراکی در واقع با فراهم کردن امکانات ضروری اولیه برای کسب و کار، این امکان را برای تیمهای کاری و فریلنسرها فراهم میکند که با حداقل هزینه بتوانند در محیط فیزیکی مناسبی، کار خود را آغاز کنند.
نکتهی قابل توجه در مورد فضای کار اشتراکی این است که تنها استارتاپها و کسب و کارهای جدید نیستند که برای ادامه یا آغاز کار خود در آن مستقر میشوند، بلکه فریلنسرها و افراد موفق بسیاری نیز وجود دارند که تمایل دارند در فضایی کاملا پویا و پرانرژی، کار خود را ادامه دهند. در چنین محیطی افراد در کنار یکدیگر و دیگر گروه های مستقر مشغول به فعالیت می شوند و خود این نکته موجب افزایش بهره وری می شود.
امکانات فضای کار اشتراکی
فضاهای کار مشترک، به طور کلی برای اعضای خود، امکان استفاده از میز و صندلی مشخص، اینترنت پر سرعت، لوازم اداری مانند پرینتر و دستگاه کپی و اتاق جلسات مهیا میکنند. البته که در فضای رقابتی امروز، برخی از ارائه دهندگان فضای کاری مشترک، امکانات بیشتری مانند کافه، کتابخانه، نیم چاشت های روزانه و بن های تخفیف غذایی، خطوط تلفن، امکانات آموزش و مشاوره کسب و کار و سالن های همایش هم ارائه می دهند. در کنار همه این ها یکی از مهم ترین مزایای فضاهای کاری مشترک، امکان شبکه سازی برای استارتاپ هاست.
تاریخچه فضای کار اشتراکی
اولین کسی که ایده فضاهای اشتراکی را مطرح کرد، براد نوبرگ بود که در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت ترکیب اثربخشی میان فریلنسرهای مستقل و ساختارهای فضای کار رسمی به وجود بیاورد. نوبرگ معتقد بود که دفترهای خانگی، غیراجتماعی و ناکارآمد هستند و باید محیطی را برای کارکنان فراهم کرد که در آن میز کار، نهار، مدیتیشن، ماساژ و … وجود داشته باشد.
دوران رشد و توسعه فضاهای اشتراکی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ میلادی بوده و تقریبا هرسال، تعداد فضاهای کار اشتراکی در دنیا دو برابر شده است.
مزایای فضای کار اشتراکی
بدیهی است که هر محیط کاری، مزایا و معایبی دارد و افراد و کسب و کارها برمبنای نیازها و ویژگی ها و شرایط خود، می توانند محیط کاری متفاوتی را برگزینند. برخی از مزایای فضای کار اشتراکی عبارتند از:
صرفه جویی در هزینهها
شاید بتوان گفت اصلی ترین دلیل جذب استارتاپ ها به فضاهای کار اشتراکی، هزینه اندک استقرار در چنین فضاهایی است، از هزینه اجاره دفتر و مبلمان گرفته تا هزینه آب و برق و گاز و اینترنت و استهلاک تجهیزات. به همین علت گروههایی که سرمایه زیادی برای شروع ندارند از فضاهای کار اشتراکی استفاده میکنند.
استفاده از امکانات بیشتر
در فضای کاری مشترک، دیگر برای تامین وسایل داخلی شرکت، نگرانی وجود ندارد. در چنین محیطی، میز و صندلی، اینترنت، پرینتر، اسکنر، نظافت و تعمیر و نگهداری فراهم است و دیگر دغدغه چنین موضوعاتی را نخواهید داشت.
دسترسی محلی آسان
معمولا فضاهای کار اشتراکی در مرکز شهر قرار دارند و از نظر دسترسی، بسیار سهل الوصول هستند. همچنین امکانات و دسترسی آسانتر به مراکز شهری به بهبود شرایط کاری شما کمک فراوانی میکند.
شبکه سازی
با قرار گرفتن در یک محیط جدید و آشنا شدن با کسانی که هرکدام مهارت و دانش مخصوص به خود را دارند، شبکه ارتباطی گستردهای پیدا می کنید که از این شبکه میتوانید در مسیر دستیابی به اهداف فروش، جذب نیرو یا تبادل ایده بهره ببرید.
محیط پویا و صمیمی
فضاهای کار اشتراکی، معمولا محیطی پویا، گرم، صمیمی و جوان دارند. فضای خشک و روابط صلب، تاثیرات منفی بر روند کسب و کارها و تعاملات انسانی درون آنها دارند؛ اما برعکس، فضای پویا و گرم، علاوه بر بالابردن شادابی روح و جسم؛ بازدهی کار، انگیزه و اعتماد به نفس شما را هم بالا می برند.
اطلاع از رویدادهای مختلف
به دلیل آنکه همکاران شما در حوزههای متفاوت مشغول به کار هستند، از رویدادها و همایشهایی مطلع هستند که شما به هر دلیلی آشنایی با آنها ندارید. از این طریق با فضاهای روبرو میشوید که پیش از آن تجربه نکرده اید.
توسعه ارتباطات برون سازمانی
شما در فضای کار اشتراکی علاوه بر ارتباطات درون سازمانی، میتوانید بر روی شکل گیری ارتباطات برون سازمانی تمرکز کنید و از فرصتها نهایت استفاده را ببرید، برای مثال افرادی که با شما کار میکنند، ممکن است با برخی از نهادهای دولتی و خصوصی و سایر کسبوکارها ارتباط داشته باشند.
تبادل تجربه
همنشینی با آدمهای مختلف با جهان بینی و تخصص های متفاوت باعث میشود چیزهایی را یاد بگیرید که ممکن بود برای رسیدن به آنها وقت و پول بیشتری را صرف کنید، در واقع شما با استفاده از تبادل تجربیات، به پیشرفت خودتان کمک خواهید کرد.
دوری از گوشه نشینی
بسیاری از کسانی که در محیطهای کار اشتراکی فعالیت میکنند، دورکار یا فریلنسر هستند و خیلی اوقات از درخانه ماندن و کافه رفتن خسته شدهاند؛ پس به دنبال مکانی آرام و در عین حال در تعامل با دیگران هستند. این فضا به گسترش دوستیها و ارتباطات کاری و غیرکاری کمک خواهد کرد.
معایب محیطهای کار اشتراکی
به غیر از مزایایی که گفته شد، ممکن است کسبوکارتان با مشکلاتی هم در چنین فضاهایی مواجه شود که برخی از این معایب به شرح زیر هستند:
کاهش تمرکز
فضاهای کار اشتراکی، قوانین مشخصی دارند ولی با وجود این قوانین هم به هر حال، هرکسی در حال تلفن زدن و رسیدگی به کارهایش است و اگر به سروصداهای پیرامونی بسیار حساس باشید و به راحتی تمرکزتان به هم بخورد، کار کمی برای شما سختتر است.
بالا رفتن تعارضات
کار کردن در چنین مکان هایی نیازمند این است که تمامی افرادی که آنجا هستند، درک درستی از محیطهای کار اشتراکی داشته باشند و آنجا را قلمرو شخصی خود ندانسته و به تعامل مسالمت آمیز باور داشته باشد. اگر با کسانی همکار شوید که رفتار درستی در این باره نداشته باشند، به مرور زمان اذیت کننده خواهد شد.
مشکل حریم خصوصی
فعالیت در یک فضای کاری اشتراکی باعث می شود آنچنان که باید، حریم خصوصی رعایت نشود. درواقع برگزاری جلسات کاری مهم و تماسهای محرمانه با مشتریهای حساس، همگی در کنار دیگران صورت میگیرد.
محدودیت زمانی
کار کردن در چنین محیطی، محدودیت زمانی و ساعت ورود و خروج مشخص دارد و برای کسانی که به محدودیت زمانی پایبند نیستند و حتی شاید به دلیل علاقه شخصی و نوع کارشان، مرز زیادی بین کار و زندگیشان قائل نباشند، چنین محدودیتی می تواند کمی آزاردهنده باشد.
به هر صورت فضاهای کار اشتراکی مانند هر محیط کاری دیگری، مزایا و معایب خاص خود و امکانات و تسهیلات ویژه خود را دارند و این شما هستید که به عنوان مسئول یک استارتاپ، یک فریلنسر و … باید انتخاب کنید که در چه فضایی فعالیت حرفه ای خود را انجام دهید.
آکادمی کسب و کار پالن، ارائه دهنده خدمات فضای کار اشتراکی در مرکز شهر تهران (خیابان انقلاب) است که خدماتی از قبیل میز ثابت، اتاق جلسات، کدپستی اختصاصی، اینترنت پرسرعت، مشاوره کسب و کار، رویدادهای کارآفرینی و دورهمی های استارتاپی، کمد شخصی، نمازخانه، آشپزخانه، اتاق بازی، صبحانه و پذیرایی گرم و … را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
برای اطلاعات بیشتر به صفحه فضای کار اشتراکی پالن مراجعه کنید.